Overzicht oplossingen
Het ERP voor woningcorporaties
Real Estate Management System
De beste online tool voor woningverhuur en -verkoop
Eenvoudig sturen op vastgoed en financiën
Digitale archivering en casemanagement
Het moderne werken van vandaag
Klant aan het roer
Facility Management Informatie Systeem
Ketenintegratie voor vastgoedbeheerders
Slimme software voor VvE-beheer
Van data naar informatie
Productfamilie
Volledig in control
Een bron, een waarheid
Gebruiksvriendelijke betalingsoplossingen
Onderhoud & duurzame planning
User experience, apps en portalen
Partnersysteem
Sectoren
Sociaal vastgoed
Commercieel vastgoed
Connect
Over Aareon
Nieuws & blogs
Support
Ga naar
Oplossingen
Een gesprek met Rik Vegter, AI Innovatie Coördinator
Bij Aareon Nederland staat innovatie voorop en dat blijkt duidelijk uit de rol die AI (kunstmatige intelligentie) speelt in onze strategie. Onlangs is Rik Vegter als AI Innovatie Coördinator bij Aareon aan de slag is gegaan. Rik vertelt over zijn achtergrond, zijn passie voor technologie, en hoe hij AI binnen Aareon naar een hoger niveau wil tillen.
Wie is Rik Vegter?
Rik Vegter is geen onbekende in het noorden van Nederland. Geboren in Veendam, woont hij inmiddels al acht jaar in Groningen, waar hij volop geniet van alles wat de stad te bieden heeft. Naast zijn werk is hij een fervent sporter – hij houdt van hardlopen en fietsen en heeft zelfs plannen om deel te nemen aan een triatlon. Ook speelt hij gitaar in een band. Maar bovenal is hij een groot fan van FC Groningen.
Met een achtergrond in kunstmatige intelligentie (AI), wat hij studeerde aan de Universiteit van Groningen, is Rik in de afgelopen twee jaar werkzaam bij Blue-Mountain. “Ik ben begonnen als BI-consultant,” vertelt hij, “maar al snel begon ik me te verdiepen in AI-projecten. Inmiddels heb ik een nieuwe rol als AI Innovatie Coördinator.”
Wat houdt de rol van AI Innovatie Coördinator in?
Rik omschrijft zijn nieuwe rol als een veelzijdige uitdaging: “Kort gezegd ben ik bezig met het integreren van AI binnen Aareon Nederland. Dat gaat zowel over onze producten als over interne processen. AI biedt zoveel mogelijkheden en het is mijn taak om ervoor te zorgen dat we die optimaal benutten.”
Een belangrijk onderdeel van zijn werk is kennisdeling binnen het bedrijf. “Het is belangrijk dat iedereen snapt hoe AI werkt en wat het kan betekenen. Het voelt voor sommigen misschien een beetje als magie, maar uiteindelijk gaat het erom dat je begrijpt hoe je AI kunt inzetten om je werk gemakkelijker en efficiënter te maken.”
AI-projecten bij Aareon
Eén van de huidige focusgebieden voor Rik is het opbouwen van een gespecialiseerd AI-team binnen Aareon Nederland. “We willen een team van experts samenstellen dat zich volledig richt op AI-projecten, zodat we snel en adequaat kunnen inspelen op vragen vanuit de organisatie en van klanten. We merken vaak dat AI-projecten blijven steken in de proof-of-conceptfase. Ons doel is om deze projecten echt tot volwaardige producten te ontwikkelen.” Rik benadrukt dat het belangrijk is om klein te beginnen: “We zijn nu bezig met concrete projecten, zoals het automatisch genereren van advertentieteksten voor woningen. Dit is een specifieke taak waar AI echt waarde kan toevoegen. Het systeem haalt data uit bronbestanden en genereert op basis daarvan automatisch een advertentietekst. Dit soort toepassingen laten goed zien hoe AI taken kan vereenvoudigen en versnellen.”
Wat kunnen klanten verwachten?
Rik verwacht dat klanten in de nabije toekomst steeds meer gaan merken van de AI-ontwikkelingen binnen Aareon. “We werken nu aan verschillende projecten die AI integreren in onze producten en diensten. Zodra deze projecten afgerond zijn, gaan we in gesprek met onze klanten om te kijken hoe we deze nieuwe mogelijkheden kunnen inzetten om hun processen te verbeteren.”
Wat volgens Rik essentieel is, is dat AI niet zomaar als een ‘hippe’ technologie wordt ingezet. “AI moet echt meerwaarde bieden. Soms zijn er simpelere oplossingen die prima werken, maar op andere momenten kan AI juist een groot verschil maken. Dat is waar we ons op richten.”
Het belang van samenwerking
Naast zijn technische rol legt Rik ook de nadruk op samenwerking. “Ik kan dit niet alleen doen. We zoeken nu mensen uit verschillende business units van Aareon die willen bijdragen aan het AI-team. Het is belangrijk dat we een diverse groep van mensen hebben die AI willen leren toepassen binnen hun eigen expertisegebied. Zo kunnen we AI op een duurzame manier integreren in al onze systemen.”
van: Astrid Oosting, Corporate communication, design & events
Maak je gebruik van deze website, dan zetten wij cookies op je apparaat om de gebruikerservaring te verbeteren. Bekijk ons privacybeleid.
Cookies hebben we nodig om onze website voor jou te optimaliseren.
We gebruiken Hubspot om ons te helpen de website te verrijken met extra functies en om het online aanbod te verbeteren met behulp van verzamelde statistische gegevens over bezoeken aan de website en gegevens over gebruikersgedrag (tracking). Daarom stellen we het op prijs als je de bijbehorende cookies en tracking accepteert.
Technische cookies zijn essentieel om het websitebezoek modern en veilig te laten verlopen en om geïntegreerde diensten zoals klantenlogin en trainingsregistraties goed te laten functioneren. Daarom kan je technische cookies niet deactiveren.
Gedetailleerde informatie is te vinden op de pagina Privacy, waar je cookies en tracking kunt in- of uitschakelen onder privacy-instellingen.
Technical
Hubspot